Home   Uk en Puk thuis

Uk en Puk thuis

Uk & Puk thuis
We denken dat het goed en leuk is voor de ontwikkeling van het jonge kind, als de onderwerpen waar we bij kinderopvang Elfen Wereld mee bezig zijn, ook thuis door de ouders aandacht krijgt. We denken dat het leuk is voor ouders om ook actief met de ontwikkeling van hun kind bezig te zijn. Met het programma Uk & Puk thuis is dit op een makkelijke manier te realiseren.

Het programma Uk & Puk thuis, bestaat uit een map met algemene ouderinformatie over Uk & Puk, over de diverse thema’s en over de ontwikkelingsfasen van baby’s, dreumesen en peuters. Deze informatie vindt u hier onder de diverse kopjes.

De programma’s zijn per leeftijd uitgesplitst, mocht u vragen hebben dan horen we dat natuurlijk graag om deze dan zo snel mogelijk te beantwoorden.

 welkom Puk

In dit thema maken de kinderen kennis met Puk, de handpop. Puk komt voor het eerst in de peuterspeelzaal. Een groot deel van de kinderen zal al bekend zijn met de peuterspeelzaal. Zij kunnen Puk wegwijs maken in de groep. De kinderen die de peuterspeelzaal nog niet zo lang bezoeken, profiteren van de ervaringen van de oudere peuters. Samen met de kinderen ontdekt Puk de verschillende speelmogelijkheden in de zaal. Daarbij ontdekken ze regelmatig dat spullen niet schoon zijn of niet op hun plek liggen. Het is dus tijd om schoon te maken en op te ruimen. Zo wassen de kinderen de kleren van Puk, maken ze blokken uit de bouwhoek schoon en ruimen ze op tijdens het zingen van een opruimlied.

Thuisprogramma 0 t/m anderhalf
Thuisprogramma anderhalf t/m tweeënhalf
Thuisprogramma tweeënhalf t/m vier

 Knuffels

Knuffelen met je knuffels, maar ook met papa en mama, met de leidster en misschien wel met andere kinderen. Bij ‘knuffelen’ hoort aaien met je handen en je wangen, lief zijn voor elkaar, vriendjes worden… Een groot aantal van deze dingen zullen binnen dit thema aan bod komen. De kinderen nemen hun favoriete knuffel mee naar de groep en ondernemen samen allerlei activiteiten. Zo brengen ze hun eigen knuffel naar bed in de slaapkamerhoek en helpen Puk, die ruzie heeft met een andere knuffel, om weer vriendjes te worden. Ook ontdekken de kinderen hoe verschillende soorten materialen aanvoelen tijdens de snoezel-activiteit.

Thuisprogramma 0 t/m anderhalf
Thuisprogramma anderhalf t/m tweeënhalf
Thuisprogramma tweeënhalf t/m vier

 Hatsjoe!

Puk is ziek. Hij is verkouden. De kinderen zorgen voor de zieke Puk, gaan op ziekenbezoek en brengen een bezoek aan de dokter. Gelukkig is Puk aan het einde van het thema weer beter. De nadruk ligt in dit thema dan ook op ziek zijn en weer gezond worden.

Thuisprogramma 0 t/m anderhalf
Thuisprogramma anderhalf t/m tweeënhalf
Thuisprogramma tweeënhalf t/m vier

 Hoera, een baby!

Er is een baby geboren! Spelenderwijs komen in dit thema allerlei aspecten rondom het verzorgen van baby’s aan de orde, zoals het in bad doen van de baby(pop), een flesje geven et cetera. Uiteindelijk bereiden de kinderen samen met de leidster een feest voor ter ere van de geboorte van de baby. Ze maken cadeautjes voor de baby en versieren de zaal.

Thuisprogramma 0 t/m anderhalf
Thuisprogramma anderhalf t/m tweeënhalf
Thuisprogramma tweeënhalf t/m vier

 Wat heb jij aan vandaag?

In Wat heb jij aan vandaag? staat kleding centraal. De kleren van de kinderen zijn het startpunt van de activiteiten. De kinderen verkleden zich voor een modeshow, ze kijken naar feestkleding en praten over hun kleren. Verder wordt Puk geholpen zijn koffer in te pakken om bij de kinderen te gaan logeren.

Thuisprogramma 0 t/m anderhalf
Thuisprogramma anderhalf t/m tweeënhalf
Thuisprogramma tweeënhalf t/m vier

 Regen

Het regent vaak. Peuters hebben daarom ervaring met regen. Ze kennen het geluid van regen en ze weten dat ze in de regen nat kunnen worden. In dit thema leren de kinderen al spelend en ontdekkend allerlei begrippen die te maken hebben met regen en ze experimenteren met (weer)geluiden.

Thuisprogramma 0 t/m anderhalf
Thuisprogramma anderhalf t/m tweeënhalf
Thuisprogramma tweeënhalf t/m vier

 Dit ben ik!

In dit thema staat het gezicht van de kinderen centraal. De kinderen bekijken uit welke onderdelen het gezicht bestaat en wat je met de verschillende gezichtsonderdelen kunt doen. Ze ruiken met hun neus, poetsen hun tanden, maken hun gezicht schoon en kijken afwisselend boos en blij.

Thuisprogramma 0 t/m anderhalf
Thuisprogramma anderhalf t/m tweeënhalf
Thuisprogramma tweeënhalf t/m vier

 Eet smakelijk!

In dit thema staat eten centraal. De kinderen proeven wat lekker smaakt en wat vies, bakken koekjes die ze vervolgens opeten, dekken de tafel in de huishoek en in de afsluitende activiteit worden de ouders uitgenodigd om allerlei lekkers van thuis mee te nemen en dat samen met de kinderen in de speelzaal op te eten.

Thuisprogramma 0 t/m anderhalf
Thuisprogramma anderhalf t/m tweeënhalf
Thuisprogramma tweeënhalf t/m vier

 Reuzen en kabouters

Het thema ‘Reuzen en kabouters’ start met een verhaal over een kabouter en een reus die samen spelen. Naar aanleiding van het verhaal gaan de kinderen aan de slag met de begrippen groot en klein. Ze ervaren zelf hoe het is om ergens te klein of te groot voor te zijn. Ze bewegen zich als een reus of een kabouter en ze vergelijken grote en kleine voorwerpen in de zaal.

Thuisprogramma van nul tot anderhalf
Thuisprogramma van anderhalf tot tweeënhalf
Thuisprogramma van tweeënhalf tot vier

 Oef, wat warm!

Het warme weer in de zomer geeft aanleiding om lekker met water te spatten, ijsklontjes te maken en ijsjes te kopen in de ijscohoek. De kinderen helpen Puk af te koelen en spelen het verhaal na van Floortje, het varken dat afkoeling zoekt in het water. Ook experimenteren de kinderen met voorwerpen in het water. Welke spulletjes blijven drijven en welke zinken? Veel activiteiten vinden buiten plaats.

Thuisprogramma 0 t/m anderhalf
Thuisprogramma anderhalf t/m tweeënhalf
Thuisprogramma tweeënhalf t/m vier